“Nagyon finom volt a vacsora séf úr, biztosan kiváló sütője van!”

  • Post author:
  • Post category:blog

Azt hiszem, nem kell nagyon magyaráznom a fenti analógiát: Bármely séf ínycsiklandó menüt állít össze kezdő konyhai eszközökkel, viszont egy képzetlen szakács a legjobb felszereléssel sem fog díjnyertes ételt felszolgálni. Valahogy így van ez a fotózásban is. Egy profi fényképezőgép semmire sem garancia, ha nincs ott mögötte egy tapasztalt fotós, aki ismeri, hogy milyen körülmények között melyek a legmegfelelőbb beállítások. Ebben a cikkben arra szeretnék rávilágítani, hogy milyen ismeretekkel kell még rendelkeznie egy képzett fotósnak a profi felszerelése mellett.

A filmes világban a fotós szaktudás teljesen más képzettséget kívánt, mint a mai digitális világban. Mára már a legtöbb fotósnak nincs szüksége vegyi és labor szaktudásra, ugyanakkor az alapvető fogalmak ismerete továbbra is szükséges. Egyik tanárom gyakran említette, hogy a fénykép elsősorban a fényképezőgépben készül megfelelő világítással, és az utómunka, a retus csak kiegészítés. No de milyen ismeretek kellenek ahhoz, hogy a fotó már a kamera kijelzőjén jó legyen?

A megfelelő világítás kulcsfontosságú. Lehet bármilyen gyönyörű a háttér vagy a modell, ha rossz fénybe helyezzük el. Persze akadnak olyan szituációk, amikor a természetes fényviszonyok nem kedveznek egy jó képnek, ilyenkor érdemes vakut használni a megfelelő fényformálókkal akár külső helyszínen is. Fotósként egyik kedvenc témám a világítás, az hogy hogyan lehet adott környezetben úgy megvilágítani a fotóalanyt, hogy szépen nézzen ki, ugyanakkor ne látszódjon a képen, hogy mesterséges fényt is használtam és megmaradjon a fotó természetessége.

Egy másik fontos elem a megfelelő képkompozíció megtalálása, azaz, hogy hogyan helyezem el az elemeket a képen. Egy rossz kompozíció indokolatlan feszültséget kelthet a nézőben, vagy akár teljesen érdektelenné teheti a fotót. Ezzel szembe egy jól eltalált kompozíció segít átadni a megfelelő üzenetet, és teljessé teszi a kép mondanivalóját. Eseményfotóknál ez kiváltképp fontos tulajdonság.

A technikai tudáson kívül van még egy nagyon fontos ismeret, ami inkább emberi jellegű: a fotósnak ki kell tudnia hozni a fotóalanyból a legelőnyösebb formáját, és erre sokszor csak néhány perce vagy másodperce van. Amikor például portrét fotózok, folyamatosan kommunikálok az ügyféllel, és azokat a pillanatokat keresem, amikor az arckifejezés természetes és egyben előnyös is. A fotózás során ilyenkor folyamatosan jutunk el addig, hogy a kezdetben lámpalázas, merev arckifejezésből barátságos, vidám és magabiztos tekintet váljon.

A fotós szakma egy folyamatos, véget nem érő tanulási folyamat. Minden egyes fotózás újabb tapasztalattal vértez fel, hogy legközelebb még jobb képek szülessenek!